Utkast: Hej på ...

Hej på er!
Jag har fått några frågor denna helgen angående om ni i SOUND OF kullen skall röntga era hundar redan nu.
Jag har pratat med uppfödar kommiteen i Landseer klubben och jag har fått svaret att detta bör inte göras om ni inte är väldigt oroliga för er hund.
Om hunden uppvisar hälta eller verkar ha ont, så åk till veterinären med den.
Men ni måste ändå röntga om er hund när den är 18 månader.

Det är så att era hundar växer nu och kan se konstiga ut tills de har vuxit klart vid 18 månaders ålder, ja för hanarna är det nästan 3 år pga av att de skall bygga på sig  muskel massa etc.
Om en röntgen bild visar ett resultat nu, kan det visa annat resultat när hunden är 18 månader, så jag tycker att ni skall låta hunden få växa i lugn takt och försök inte ha era hundar i för mycket hull!

Jag har sagt antal kg antal veckor pluss 4 -5 kg över.
Är de stora så håll igen med fodret!
Motionerar man sin Landseer mycket skall de ha mer mat, men går man sina promenader som jag har talat om för er så räcker det med att ge hunden mat som det står.

I vårt fall som har Olivers så gäller det 1,5 liter mat/dag, kanske till och med lite mindre ca 1,2 liter mat.
Nu är det snart dax att gå upp i large breed och då är det 4-5 dl mat om dagen för era hundar!
Ge inget utöver detta fodret i vitaminer och glukosamin för det finns redan allt ni behöver i fodret!
Låt era unghundar leka och motioner på deras eget behåg! Inga långa tröttande eller rusch lekar!
De är i växt och då är ledkapslar och annat ganska slappa!
En liten rusch som blir fel och hunden kan bli fördärvad på noll time!

Ni vet att jag ALLTID finns där för er och jag tänker på er allihopa!!!
Kram från en ledsen uppfödare matte NINNA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0