Bad dax på kennel LANDGOLD!

Jag tänkte skriva lite hur valpar och vuxna hundar blir rena här hos oss!
Det är ju inte alltid som nybliven hund ägare man är riktigt haj på hur och vad man skall göra för att få ren sin hund eller hur?
Jag badade i dag Maya och har tagit lite kort på hur jag gör. Sedan är det ju upp till er valpköpare att göra som ni vill, men det har funkat för mig haha!

Jag brukar vänja mina hundar vid att bli hanterade både i dusch och kloklippning så fort de bara kan!
Det är viktigt att man fortsätter att klippa klor, bada och föna sin Landseer för att den skall slippa  tovor i under ullen , fukt eksem etc. En Landseer blir fort tovig och då är det bara att klippa bort den del av pälsen som blivit det!

Ju fortare din lilla valp vänjer sig blir det lättare för er att hanterar en stor hund och dess styrka sedan när de kanske inte vill att du klipper klor och badar den! Vet den lilla valpen att det inte är farligt och kan det så har du det lätt som en plätt senare i ert och hundens liv! Lägg en 15 min på att ta i din hund varje dag, dra ett par drag med borsten och ta på tassarna och klipp klor 1 gång/vecka om det behövs!

Till badet:
Man skall alltid se till att vattnet är ljummet så att man inte bränner hunden, ett bra schampoo och ett par goa varma handdukar är vad jag rekomenderar!
Sedan är det bara att blöta upp hunden, massera in schampoot och sedan skölja ur det ordentligt! Skall man på utställning så kan man alltid ha i ett bra balsam med som gör att pälsen blir glansig!
 
Efter badet, upp med hunden, massera den torr och sedan ställ er hund på ett bra golv eller bord och föna den torr mot päls! Detta är för att man skall komma ned i under ullen ordentligt! Gör man inte det bildas där jätte snabbt svamp och då utsätter man sin hund för onödigt besvär! Och en kur med svamp medel! Var ALLTID noggrann med att din hund är torr i ljumskar, öron och vid könsorganen!
image27
Maya färdigt resultat!

Alla bebbar mår bra och jag har i dag vägt dem och de går upp som de skall! Jag är mycket nöjd och de kommer att få vara en liten stund i rasthagen till helgen om det är fint väder!
Nu säger jag god natt och önskar er en god natt!
Själv hinner jag knappt ned på kudden förrän här snarkas högt!!! Haha!
Hejdå och massor med kramar från Ninna med kompani!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0